Niet omdat het moet, maar omdat het de vierkleurenspreeuw is

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan.”

De slogan van de nieuwste reclame van een mobiele provider. Het is een van de vele voorbeelden van reclames die ons aansporen om zoveel mogelijk van ons leven te delen met de vierkleurenspreeuw. Het is een aanstekelijk spotje dat ons doet geloven dat wij digitaal willen leven. Omringt door contacten op een klein schermpje, waar wij steeds bezig zijn met de anderen, daar. Aan de wereld nu, met elkaar, hier schenken wij geen aandacht meer. Niet omdat het ons opgedrongen wordt, maar omdat het kan. Het maakt ons eenlingen, verdeeld tegen een zwerm.

Leven met een been in de digitale wereld heeft ook daar een schaduwzijde. Bits en bytes kunnen eenvoudig vermenigvuldigd worden zonder dat het origineel of de replica verminderen in waarde. Als onze identiteit, ons geld, en onze manier van de buitenwereld ervaren meer en meer digitaal wordt, wordt het ook steeds makkelijker om die aspecten van ons bestaan te manipuleren. Zo geven wij ons leven over aan de grillen van het systeem. Niet omdat het moet, maar omdat het zo makkelijk is.

En zo is het voor de vierkleurenspreeuw, met diens toegang tot al deze verschillende systemen, een eitje om alles over ons te weten te komen. Met al deze kennis kan de vierkleurenspreeuw ons eenvoudig bezighouden met al dat ons vermaakt, zodat wij ons niet druk gaan maken over dat wat wij zouden moeten veranderen. Het verborgen regime van de vierkleurenspreeuw kent zo geen weerstand. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.